Menu
· Strona g³ówna
· Archiwum
· Dodaj newsa
· Szukaj
· P³ytoteka Zbyszka


Biblioteka Zbyszka

















































  

Historia Punk Rocka
Wys³ano dnia 29-03-2013 o godz. 17:28:16
Temat: Ksi±¿ki
Ksi±¿ki Ksi±¿ka England´s Dreaming Jona Savage´a, choæ wydana po raz pierwszy w 1991 r. (drugie, uzupe³nione wydanie ukaza³o siê w 2001 r.) do dzi¶ uchodzi za najbardziej kompletn± i kompetentn± analizê zjawiska brytyjskiego punku, zarówno jako subkultury, jak i stylu muzycznego.

Autor precyzyjnie rekonstruuje wszelkie artystyczne i pozaartystyczne dzia³ania zespo³u Sex Pistols i ich zmar³ego trzy lata temu mened¿era Malcolma McLarena , lokuj±c je w rozleg³ym kontek¶cie brytyjskich i amerykañskich trendów muzycznych, przemian obyczajowych, losów awangardy artystycznej oraz szeroko pojêtej kultury m³odzie¿owej drugiej po³owy ubieg³ego stulecia.

Spojrzenie Savage´a na punk w du¿ym stopniu odbiega od polskiej percepcji tego fenomenu, co tym bardziej zachêca do lektury.

Brytyjczyk Jon Savage wychowa³ siê w Zachodnim i Centralnym Londynie. Opublikowa³ miêdzy innymi: Teenage: The Creation of Youth Culture, The Kinks: The Official Biography, Up They Rise: Incomplete Works if Jamie Reid oraz The Faber Book of Pop (wspó³redagowan± z Hanifem Kureishim), a ostatnio Teenage: The Prechistory of Youth Culture; 1875-1945; The England´s Dreaming Tapes oraz Punk: An Aesthetic.

Od pó¼nych lat 70. pisuje ksi±¿ki i artyku³y dla prasy codziennej, magazynów, pracuje dla telewizji.

W 1996 roku ukaza³ siê zbiór jego artyku³ów pod tytu³em Time Travel

England´s Dreaming zosta³a nagrodzona w 1993 roku "Ralph J Gleason Music Book Award"

T³umaczka Marta Marciniak jest punkow±, wegetariank± i feministk±. Pochodzi z Warszawy. Absolwentka magisterskich studiów kulturoznawczych (specjalizacja: USA) Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie jest doktorantk± i pracuje jako asystentka na wydziale Transnational Studies na State University of New York at Buffalo w USA. Nadal czuje siê zwi±zana z warszawskim ¶rodowiskiem punkowym, a jej zainteresowania badawcze, w tym praca doktorska, dotycz± historii punk rocka przede wszystkim w Polsce i w USA. Kiedy¶ chcia³aby graæ na bêbnach w kapeli punkowej.

Tytu³: Historia Punk Rocka. (England´s Dreaming Sex Pistols and Punk Rock)
Autor: Jon Savage
T³umaczenie: Marta Marciniak
ISBN: 978-83-60432-46-1
Wydawnictwo: Axis Mundi
Rok wydania: marzec 2013 (Polska)
Format: 160x230 mm
Oprawa: miêkka ze skrzyde³kami
Stron: 702 + 32 stron ze zdjêciami
Waga: oko³o 1,075 kg
Cena: + - 59 z³




Przedmiotem opracowania s± tre¶ci wypowiedzi pochodz±ce z muzycznej i pi¶mienniczej twórczo¶ci kultury punk , które zawieraj± negatywne odniesienia do ró¿nych elementów strukturalnych chrze¶cijañstwa (g³ównie do poszczególnych prawd wiary i norm moralnych) oraz do chrze¶cijañstwa w ujêciu ogólnym (tworzenie specyficznych jego wyobra¿eñ). Autor stara³ siê zrealizowaæ nastêpuj±ce cele: uporz±dkowaæ i scharakteryzowaæ te tre¶ci oraz wskazaæ dominuj±ce w¶ród nich, a tak¿e dokonaæ ich krytycznej oceny przede wszystkim w ¶wietle teologii, ale równie¿ innych dziedzin wiedzy.




Fragment Wstêpu:


Subkultury m³odzie¿owe, powsta³e w drugiej po³owie XX wieku, s± zjawiskiem do¶æ dobrze i powszechnie znanym. Na taki zakres ich poznania wp³ywa fakt wielokrotnego i obrazowego przedstawienia subkultur w mass mediach oraz opisywania w literaturze specjalistycznej. Mo¿na stwierdziæ, ¿e niektóre grupy (np. hipisi, rockersi, skinheadzi, punki, hiphopowcy oraz inne) ju¿ na trwa³e wpisa³y siê we wspó³czesny "krajobraz kulturowy". Nie wywo³uj± ju¿ takiego zdziwienia, jak pierwsze subkultury kilkadziesi±t lat temu. Ich istnienie przyjmuje siê nawet jako pewn± "normê": czas przej¶ciowy, w którym m³odzi "musz± siê wyszaleæ" przed przyjêciem okre¶lonych ról spo³ecznych. St±d zjawisku temu towarzyszy niekiedy pob³a¿anie, brak powa¿niejszego zainteresowania czy postrzeganie go jako formy ekscentrycznej fanaberii (...)

Ruch punk wyra¼nie wyró¿nia siê spo¶ród innych - istniej±cych wspó³cze¶nie i w przesz³o¶ci - polskich subkultur (np.: bikiniarzy, hipisów, skinheadów, metalowców, rastafarian, yuppies, hip-hopowców i in.). W naszym kraju obecny jest od oko³o trzydziestu lat. Jego historii nie mo¿na okre¶liæ jako sta³ego rozwoju od fazy antykultury przez kontrkulturê do kultury alternatywnej. Istnia³y w nim nurty charakterystyczne dla tych faz. Punk to subkultura zró¿nicowana i stale w swej historii ewoluuj±ca, wy³aniaj±ca z siebie nowe sposoby m³odzie¿owej kontestacji. Autor niniejszego opracowania skupi³ siê - w przeprowadzonych przez siebie badaniach - na jej wybranych aspektach. Szczególnie zainteresowa³ go dominuj±cy w ruchu punk stosunek jego uczestników do zagadnieñ religijnych, a zw³aszcza do chrze¶cijañstwa. Jego znajomo¶æ wydaje siê decyduj±ca - zgodnie ze s³owami Zofii J. Zdybickiej - w okre¶leniu postaci danej kultury (w tym wypadku postaci pewnej specyficznej formy kultury)(...)


Piotr Kulesza - urodzony w £asku w województwie ³ódzkim. Egzamin dojrza³o¶ci zda³ w 1997 r. w Sieradzu po ukoñczeniu kursu eksternistycznego o kierunku spo³eczno-prawnym. W tym samym roku wst±pi³ do nowicjatu Zgromadzenia Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej z siedzib± na ¦wiêtym Krzy¿u. W 1998 r. za³o¿y³ roczne ¶luby zakonne i rozpocz±³ naukê w seminarium Oblatów w Obrze, jednak w kolejnym roku opu¶ci³ zgromadzenie.

Studia teologiczne kontynuowa³ w Lublinie w Wydziale Teologii KUL JP II. Zakoñczy³ je obron± pracy magisterskiej w 2003 r. Dysertacja otrzyma³a wyró¿nienie. W tym samym roku rozpocz±³ studia doktoranckie na specjalizacji religioznawstwa w Instytucie Teologii Fundamentalnej KUL JP II. Pracê doktorsk± "Muzyczna i pi¶miennicza twórczo¶æ antychrze¶cijañska w polskiej kulturze punk i jej krytyka", której promotorem by³ ks. prof. dr hab. Henryk Zimoñ, obroni³ w 2009 r.

Autor pracowa³ jako nauczyciel w Lublinie i £odzi, obecnie w okolicach rodzinnego £asku. Jego g³ówne zainteresowania dotycz± zagadnieñ teologicznych i religioznawczych, zw³aszcza problemu dialogu ¶wiatopogl±dowego osób wierz±cych z niewierz±cymi. Interesuje siê równie¿ zjawiskiem subkultur m³odzie¿owych oraz kwesti± wychowania dzieci i m³odzie¿y.

Tytu³: Muzyczna i pi¶miennicza twórczo¶æ antychrze¶cijañska w polskiej kulturze punk i jej krytyka
Autor: Piotr Kulesza
ISBN: 978-83-7432-723-7
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza ATUT
Rok wydania: maj 2011
Format: 135x205 mm
Oprawa: miêkka
Stron: 634
Waga: oko³o 900 g
Cena: + - 48 z³

Serdecznie Dziêkujê Pani Magdalenie Garbacz




Opracowanie niniejsze jest poprawion±, poszerzon± i uaktualnion± wersj± wydania z 1997 roku. Zachowany zosta³ uk³ad i tematyka skrótowo ukazuj±ca podstawowe fakty z historii i tera¼niejszo¶ci punk rocka, notki o kilkuset zespo³ach i stylistykach jakie zaistnia³y na szeroko rozumianej scenie punk.

Tekst uzupe³niono ilustracjami, indeksem kapel oraz wykazem wybranych wytwórni i dystrybucji. Ca³o¶æ ujêta jest w sposób faktograficzny z pominiêciem subiektywnej oceny wydarzeñ i procesów oraz samych zespo³ów, prezentuj±cych czêsto dalece odmienn± od siebie muzykê i przekaz werbalny.

Estetyka punk od swych pocz±tków po dzieñ dzisiejszy stanowi bowiem swoist± mieszankê ró¿nych idei a ich wspólnym mianownikiem by³o zawsze obalanie schematów, bunt wobec rzeczywisto¶ci, walka z ograniczaj±cym nas systemem oraz kreowanie niezale¿nego my¶lenia i dzia³ania. Punk rock natomiast wykszta³ci³ na przestrzeni æwieræwiecza ogromn± ró¿norodno¶æ stylów i mo¿e w³a¶nie dlatego pozosta³ najbardziej radykalnym forum muzycznej wypowiedzi. By³ i jest najprostsz± muzyk± gran± z potrzeby serca dla wy³adowania frustracji i ...dla zabawy" (Jaros³aw "Sopel" Sobkowiak )

(pierwsze has³o) ABADDON (str. 27)

Grupa powsta³a na bazie Remont w 1982 roku w Bydgoszczy pocz±tkowo pod nazw± Partyzantka Miejska. Sk³ad: Wolf (voc), Beniu (g), Lutek (b), Tomek (dr); w 1984 Wolfa zmieni³ Kiki. Przedstawili dynamiczny repertuar punk rockowy atakuj±c system polityczny, militaryzm i przemoc. Jedna z najlepszych polskich grup punk po³owy lat 80-tych. Studyjny materia³ nagrany w Ljubljanie (S³owenia) wyda³a francuska oficyna New Wave Records. Rozwi±zali siê w 1987 . Tomek "Pere³ka" w 1989 do³±czy³ do Variete, z Wolfem przewinêli siê te¿ w grupie Glans Penis.
- "Wet za wet" 1986
- "Walcz o swoj± wolno¶æ" 1996

(ostatnie has³o) ZW£OKI (str. 120)

Kapela za³o¿ona w 1980 we Wroc³awiu. Sk³ad Magila (voc), Leniwy (g), Skuter (b) i Kucharz (dr). Zdobyli popularno¶æ na lokalnej scenie m.in. wystêpami na Nowej Fali Na Odrze ´81. Dzia³ali do 1983. Adam "Kucharz" Zalewski zasili³ Sedes. Skuter gra³ w grupach Dziennik Telewizyjny oraz Mechaniczna Pomarañcza, w latach 90-tych za³o¿y³ formacjê Prawda, graj±c te¿ pocz±tkowo repertuar Zw³ok. Zmar³ w 2013 roku. W nowych wersjach utwory grupy pojawi³y siê dopiero na sk³adance "Punk Orkiestry Stanu Wojennego" (1995)

Tytu³: Punk Rock - Encyklopedia
Autor: Jaros³aw "Sopel" Sobkowiak
ISBN: 83-912535-0-3
Wydawnictwo: MIMI Poznañ
Rok wydania: 1999
Format: 207x295 mm
Oprawa: miêkka
Stron: 164
Waga: oko³o 425g
Cena: + - ? z³




 
Pokrewne linki
· Wiêcej o Ksi±¿ki
· Napisane przez agizaj


Najczê¶ciej czytany artyku³ o Ksi±¿ki:
Kronika Muzyki Popularnej XX wieku


Oceny artyku³u
Wynik g³osowania: 4.11
G³osów: 1177


Po¶wiêæ chwilê i oceñ ten artyku³:

Wy¶mienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Z³y



Opcje

 Strona gotowa do druku  Strona gotowa do druku

 Wy¶lij ten artyku³ do znajomych  Wy¶lij ten artyku³ do znajomych


  
Komentarze s± w³asno¶ci± ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialno¶ci za ich tre¶æ.
W³a¶ciel Zbyszek ZbiKo Kowalczyk ˆ (C)+(P) Wszelkie prawa zastrze¿one
kom. 506-504-359 e-mail: zbyszek.kronikarz@gmail.com
www.muzyczneabc.pl - Biblioteka Zbyszka, P³ytoteka Zbyszka, info z kraju i ze ¶wiata
*